رونیز
نیسان رونیز بیشتر با نام اکسترا در بازار جهانی شناخته میشود. این خودروی کمپانی نیسان با بدنهای مستحکم سالهاست بعنوان یک آفرود قدرتمند مورد توجه قرار گرفته است.
نیسان رونیز در ایران
در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ توسط شرکت پارس خودرو با تعداد کم مونتاژ و عرضه گردید. نیسان رونیز که زیبایی خاصی داشت از ابتدا مورد توجه آفرود سواران دوستدار رانندگی در مسیرهای کوهستانی قرار گرفت.
هرچند برخی افراد در مقایسه ظاهر این خودر با سایر آفرودها به آن امتیاز بالایی نمیدهند اما به دلیل قدرت و کیفیت بالای ساخت در ایران بازار خرید خوبی به خود اختصاص داده است. در صورت کاهش قیمت آن به فروش گستردهتری دست پیدا میکند.
بررسی مشخصات طراحی نیسان رونیز
نمای خارجی این خودر ساده و قدیمی به نظر میرسد اما این چهره خشن با قابلیت آفرودی آن هماهنگ است. در ساخت نیسان اکسترا از آلیاژهایی مانند آلومینیوم و آهن در کنار پلاستیکی خاص استفاده شده است که باعث سرسختی سپرهای عقب و جلوی ماشین و جلوگیری از ضربههای شدیدی در مسیرهای صعبالعبور شده است.
تایرهای کوچک نیسان رونیز بسیار هوشمندانه طراحی شدهاند چراکه در زمان گیرافتادن در چالههای مسیر میتوانند این خودروی آفرود را به راحتی بیرون بکشند. داشتن صندوق عقب جادار، باربند فولادی و رکابیهای آلومینیومی و براق طرف راننده و کنار دست که میتوان گل کفشها را به راحتی با آن تمیز کرد توجه هر آفرود سوار دوستدار سفر را به خود جلب مینماید.
شیشه های عقب نیسان رونیز به صورت استاندارد و متناسب با قوانین راهنمایی و رانندگی دودی هستند.
طراحی داخلی اکسترا نیز زیبایی خاص خود را دارد. صندلیهای راحت با روکش چرمی، فرمان کوچک، سیستم تهویه عالی و وجود جای کافی چه در عقب و چه در جلوی ماشین و دارا بودن سیستم صوتی با چهار باند مجزا از نقاط قوت طراحی و آپشنهای آن به حساب میآید.
بررسی مشخصات فنی نیسان رونیز
نیسان رونیز دارای ۱۶۰ اسب بخار و یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر دو دیفرانسیل است. گشتاور آن ۲۰۸ نیوتنمتر است که نقطه قوتی برای شتابگیری در مسیرهای کوهستانی است. به صورت رسمی شتاب در نظر گرفته برای آن حدود ۱۶۱ کیلومتر در ساعت است و در ۱۵.۲ ثانیه میتواند به این سرعت برسد.
نیسان اکسترا نیز مانند سایر پسرعموهای خود مصرف سوخت نسبتا بالایی دارد. این ماشین آفرود حدود ۱۱.۳ لیتر در صد کیلومتر مصرف مینماید.
سخن آخر
آنچه در طراحی نیسان رونیز بیشتر اهمیت دارد طراحی فانتزی داخل کابین و یا تهویه عالی آن نیست بلکه سرسخت بودن این خودرو و داشتن قطعات پرقدرست امتیاز مهمی برای آن به حساب میآید.
با اینکه اکسترا از سری خودروهای شاسی بلند کمپانی نیسان است اما با وجود نکات مثبت فراوان، این خودروی آفرود فاقد کیسههای هوا است و هیچ گزارش تست ایمنی از آن در دسترس نیست. پس اگر رانندهای حرفهای نیستید بهتر است در مورد خرید آن بیشتر فکر کنید.