لاستیک آفرود یکی از مهمترین اجزای این خودرو به حساب میآید. با توجه به اینکه تایر آفرود به صورت خاص برای رانندگی در جنگل، صحرا، شنزار و… طراحی شده، بدون جایگزین است.
انواع لاستیک آفرود
تایر آفرود به به دو نوع کلی تقسیم بندی میشوند. این دو نوع عبارتند از:
- All Terrain: AT که به آن لاستیک چند منظوره هم گفته میشود، دارای قابلیت استفاده در جادههای شهری و نیز تا حدودی خارج جادهای است.
- MT : Mud Terrain که به آن لاستیک مخصوص سطوح گلی و برفی نیز گفته میشود، جهت رانندگی خارج جادهای طراحی شده است. البته با رعایت نکات حفظ و نگهداری میتوان از این تایرهای آفرود در شرایط شهری و جاده ای نیز استفاده کرد.
تایر آفرود MT
البته نوعی دیگر از تایرهای آفرود لاستیکهای چهار فصل یا Four Season هستند که به دلیل ساختار و طرح آج مناسب آفرود سواری نیستند. اما یکی از امتیازات آنها داشتن رویه و آج با دوام است. این تایرها در جادههای بارانی و خشک است که عملکرد خوبی ارائه میکنند. اگر هدف شما از خرید آفرود رانندگی در مسیرهای سخت نیست و تنها به دلیل علاقه به این ماشینها از آنها استفاده میکنید لاستیک آفرود چهارفصل را به شما توصیه میکنیم چراکه طول عمر فوقالعادهای دارند.
طراحی و ساختار تایر آفرود
طراحی و ساختار لاستیک آفرود به دو نوع تقسیم بندی میگردد:
- بایاس: از لاستیک بایاس جهت رانندگی در شرایطی مانند شنزار و صحرا و استفاده میشود. در تولید این نوع لاستیک از پلاستیک نرم جهت بهبود حرکت در جادههای ناهموار بهره گرفته شده است و رویه آن به صورتی طراحی شده است که گل و لای سریعتر از میان آنها خارج شود. هرچند این لاستیکها عملکرد فوقالعادهای در مسیرهای صعبالعبور دارد اما باید در مورد این لاستیکها به این نکته اشاره کنیم که تایر آفرودی بایاس دوام کمی دارد و عملکرد آن در جادههای شهری ضعیف و رانندگی با آن سخت و با صدای زیادی همراه است. میزان دوام یک جفت از این لاستیکها حدود ۵۰-۳۰ کیلومتر است. این لاستیک در شرایط سخت نیز معایبی دارد.
- رادیال: لاستیک رادیال در شرایط های گل و لای و جنگلی مورد استفاده قرار میگیرد. هرچند بسیاری از آفرود سواران ترجیح میدهند از لاستیک بایاس استفاده کنند اما باید بگوییم که جدیدترین انواع لاستیکهای رادیال در مسیرهای سخت عملکرد خوبی ارائه نموده و سرعت خوبی دارند. لاستیک آفرودی رادیال برای کسانی که از خودروی خود در طول هفته در شهر استفاده میکنند و ترجیح میدهند فقط آخر هفته را در مسیرهای سخت رانندگی کنند انتخاب ایدهآلی است.
اما چرا دو ساختار برای طراحی تایر آفرود در نظر گرفته شده است؟ در پاسخ باید بگوییم که لاستیک آفرودی و مخصوص رانندگی در گل و لای و مسیرهای جنگی باید دارای دیواره دوبل و قویتری نسبت به لاستیک معمولی باشند که در شرایط خاص و پس از کاهش باد لاستیک برای عبور از موانع، به دیوارهها آسیب وارد نشود و تایر پنچر و سوراخ نگردد.
خرید رینگ و لاستیک آفرود
برای خرید لاستیک آفرود باید با چند شاخص آشنا باشید. برخی از این شاخصها عبارتند از:
- شاخص بار و حداکثر وزن قابل تحمل
- شاخص حداکثر سرعت
- نشانههای استفاده شده بر روی لاستیک
برای آشنایی بهتر شما با شاخصهای خرید تایر آفرود در این قسمت راهنمایی برای شما قرار دادهایم که با مطالعه آن به راحتی میتوانید از میان لاستیکهای موجود در بازار رینگ و لاستیک آفرود مورد نظر خود را تهیه نمایید.
قیمت لاستیک آفرود
لازم است بدانید که قیمت لاستیک آفرود نسبت به سایر خودروهای درون شهری گرانتر است است. قیمت لاستیک با آج MT که در ابتدا به ویژگیهای آن اشاره نمودیم، بیشتر از لاستیک با آج AT است. علت این اختلاف قیمت نیز تکنولوژي بالاتر تولید و عممق آج بیشتر لاستیک MT میباشد.
خرید تایر آفرود ارزان قیمت
اما در این قسمت لازم است به این نکته اشاره کنیم که بعضی از برندهای غیر اصل اقدام به تولید این نوع تایر با دیوارههای معمولی و شبیه لاستیک خودروهای درونشهری نموده اند. خریداران در هنگام خرید تایر آفرود ارزان قیمت، به این نکات توجهی نمیکنند اما پس از مدت زمان کمی از استفاده از این تایر، متوجه مشکلات و عیوب لاستیک در زمان استفاده و رانندگی میشوند.
قیمت لاستیک آفرود ایرانی
شما در ایران به راحتی میتوانید تایر خودروی آفرودی خود را تهیه نمایید. فروشندگان و توزیعکنندگان معتبر لاستیک آفرود بسیاری از برندهای مشهور جهانی را توزیع مینماید. برای آشنایی شما با برندهای معتبر تایر آفرود برخی از آنها را در ادامه معرفی میکنیم:
- مکسس
- بی اف گودریچ
- کوپر
- میکی تامپسون
- کمهو
- نکسن
- مارشال
- اکسلرا
- مادزیلا مکسس
- رزر مکسس