نیسان پیکاپ
نیسان پیکاپ یک وانت نیمه لوکس
نیسان پیکاپ که در بازارهای جهانی به نیسان فرانتیر مشهور است وانتی بزرگ جثه بود و در رده شاسی بلند قرار میگیرد. در ابتدای ورود این خودرو به ایران انتظار میرفت بتواند جایگزین خوبی برای انواع وانت مانند پیکان وانت، وانت نیسان (همان نیسان آبی مشهور) و مزدا ۱۶۰۰ باشد اما به چند دلیل نتوانست بازار خوبی بدست آورد.
نیسان پیکاپ دو دیفرانسیل با وجود اینکه خیلی زود در لیست علاقمندیهای هواداران ایرانی آفرود قرار گرفت اما به دلیل اینکه جزو معدود وانتهای شاسی بلند بود و نیمه لوکس به حساب میآمد نتوانست جایگاه مناسبی بین کسانی که صرفا جهت باربری و پاسخگویی به نیاز خود از وانت استفاده میکردند قرار گیرد.
تولید و مونتاژ نیسان پیکاپ
شرکت ژاپنی نیسان، پیکاپ یا فرانتیر را برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ به بازار عرضه نمود. شرکت پارس خودرو برای اولین بار در ایران مونتاژ و عرضه نیسان پیکاپ را در دهه ۸۰ شمسی بر عهده گرفت. این خودروی آفرود از ابتدای تولید به صورت دو مدل تک کابین و دو کابین تولید و روانه بازار شد که در ایران نیز هر دو مدل موجود است.
نیسان پیکاپ تک کابین و از نظر فنی تقریبا با هم مشابه هستند. بیشتر تفاوت آنها مربوط به شکل ظاهری و فضای حمل بار و مساور است. البته برخی قابلیتهای کوچک فنی در دو مدل متفاوت است.
مدلهای نیسان پیکاپ از ابتدا تاکنون
در ابتدا شرکت ژاپنی نیسان، نسل اول این خودرو را با عنوان نسل اول این خودرو را با عنوان D22 به بازار عرضه کرد که پس از ده سال مدل D21 به جای آن به بازار آمد. این دو مدل از نظر اندازه تقریبا مشابه هم بودند. پس از مدتی نسل بعدی یعنی D23 به بازار عرضه شد که در مقایسه با دو مدل قبلی پیکاپ اندازه آن بزرگتر بود. در نهایت در سال ۲۰۱۴ تولید نیسان پیکاپ با ارائه مدل D40 به تکامل رسید.
مونتاژ نیسان پیکاپ در ایران و در شرکت پارس خودرو از نظر ظاهری و فنی براساس نسخه اولیه یعنی D22 انجام میشود. هرچند مدتی قبل این شرکت خودرویی پیکاپ جدید یا نیوپیکاپ که نسخه فیس لیفت شده آن است به بازار عرضه نمود. نیوپیکاپ از نظر مشخصات فنی با مدلهای قبلی تفاوت چندانی ندارد. به نظر میرسد بیشتر جنبه تغییرات ظاهری آن در این تغییر مونتاژ مدنظر بوده است.
مشخصات فنی و مصرف سوخت
این خودروی کمکدار یک موتور بنزینی با ساختار خطی دارد. موتور به کار رفته در پیکاپ دارای 4 سیلندر و 16 بوده که حدود 2389 سیسی گنجایش دارد. البته بعضی از مدلهای خودروی نیسان پیکاپ به موتور 3.3 لیتری 6 سیلندر مجهز هستند اما در ایران تنها مدل 4 سیلندر و 2.4 لیتری برای آن مونتاژ شده است.
موتور نیسان پیکاپ میتواند حداکثر توانی معادل 133 اسب بخار با احتساب 5600 دور در دقیقه ایجاد نماید. بیشترین گشتاور خروجی پیکاپ هم رقمی معادل 197 نیوتنمتر با احتساب 2800 دور در دقیقه محاسبه میگردد. نوع سیستم انتقال در پیکاپ دو کابین و تک کابین پیکاپ در حالت دو دیفرانسیل طراحی شده است.
این خودرو با داشتن موتور چهار سیلندر میتواند در مدتی حدود 12 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت قابل دستیابی این خودروی آفرود هم سرعت 155 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت پیکاپ چندان بهینه نیست و در چرخه ترکیبی معادل ۱۱.۳ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر مصرف مینماید.
کلام آخر
هرچند نمیتوان گفت که نیسان پیکاپ مونتاژ ایران توانایی فنی بالایی دارد اما همچنان مورد توجه افراد زیاد است و در لیست خودروهای آفرودسواران قرار دارد. همچنین برای افرادی که جهت حمل بار علاقمند به داشتن یک ماشین نیمه لوکس کمک دار هستد این خودرو انتخاب خوبی به نظر میرسد.