بررسی بازار

حملات آمریکا به یمن ، افزایش انتظارات تورمی و افزایش قیمت خودرو

در بامداد روز جمعه آمریکا با ائتلاف چند کشور دیگر حملات نسبتا وسیعی را علیه یمن انجام دادند.آمریکا علت این حمله را توقف حملات یمن علیه کشتی های اسرائیلی عنوان کرده است.

 

از زمان حمله 7 اکتبر حماس علیه اسرائیل تنش ها در منطقه غرب آسیا به شدت افزایش پیدا کرده است.در این 3 ماه نگرانی ها زیادی در مورد کسترش جنگ به سایر مناطق افزایش پیداکرده. متاسفانه در این مدت دامنه جنگ با شیب ملایمی در حال گسترش است و با وجود خودداری ایران از هرگونه اقدام نظامی،  احتمال واکنش از سمت ایران روز به روز بیشتر میشود.
در نتیجه این اتفاقات سرمایه گذاران و خریداران به شدت پیگیر اخبار سیاسی و نظامی هستند و با کوچکترین تحرکی، شاهد افزایش انتظارات تورمی و روند صعودی بازار ها هستیم. به عبارت دیگر بازار ها دست به ماشه هستند و آماده برای جهش.
از طرفی در داخل کشور در ماه های پایانی سال هستیم و با مسائلی مانند افزایش نقدینگی ، کسری بودجه دولت ، افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی و ناترازی انرژی مواجه هستیم.
آنطور که شاخص های اقتصادی گزارش میدهند ارزش واقعی هر دلار آمریکا بالغ بر 60 هزار تومان است، اما بانک مرکزی با سیاست ارزپاشی در تلاش است قیمت دلار را در محدوده 50 هزار تومان نگه دارد. اما با توجه به وضعیت اقتصادی نگه داشتن دلار در محدوده 50 هزار تومان بسیار بعید به نظر میرسد.
از چالش های دیگر سال آینده قیمت بنزین و حامل های انرژی است. مصرف بنزین در کشور به محدوده بسیار خطرناکی رسیده است حدود 1 سال پیش ما در کشور ماهانه 10 ملیون لیتر  مازاد تولید بنزین داشتیم اما اکنون نیاز به واردات ماهانه 10 ملیون لیتر بنزین است. نگه داشتن قیمت بنزین دولتی در قیمت 1500 تومان و آزاد به قیمت 3000 تومان برای سال آینده  بسیار دور از دسترس خواهد بود. همان طور که دولت به دلیل عدم توان مالی ارز 4200 تومانی را حذف کرد. در سال آینده به احتمال زیاد شاهد قیمت 3000 تومانی بنزین دولتی و 5000 تومانی نرخ آزاد خواهیم بود.
این موارد تنها بخشی از ریسک های پیشرو در ماه های آینده هستند و انتظار میرود همچنان شاهد افزایش قیمت خودرو مخصوصا خودروهای وارداتی خواهیم بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *