تازه های خودرو

بررسی وضعیت بازار خودرو(نظر شخصی) 21 خرداد

تحلیل بازار پیکاپ

امروز21 خرداد ماه با بررسی وضعیت بازار خودرو همچنان شاهد رکود و سرگردانی در بازار هستیم.

خودروهایی که با شتاب افزاینده ای قیمت شان بالا رفته بود با همان شدت ،قیمت شان سقوط کرده است. اما بدون معامله! برای مثال خودروی کی ام سی تی 8 که به قیمت دو ملیارد و سیصد ملیون رسیده بود،اکنون در بازار قیمتی کمتر از قیمت کارخانه دارد!(به نقل از ایران جیپ)

  • احتمال توافق

  • ،ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه

  • زمزمه ی واردات خودرو

  • نبود نقدینگی در بازار

از جمله عوالی اند که باعث از رونق افتادن بازار خودرو شده اند.

طبق اعلام رسمی حدود 1.8ملیون نفر در دو مرحله در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده اند.

 با در نظر گرفتن 100 ملیون تومان مبلغ بلوکه شده،180 هزار میلیارد تومان پول در انتظار به سر میبرند.اما با توجه به اینکه کسانی که در این طرح ثبت نام کرده اند خودروی صد ملیونی تحویل نمیگیرند و مقدار زیادی از سرمایه خود را نگه داشته اند،تا در صورت نیاز برای پرداخت مابقی مبلغ خودرو،هرچه سریع تر آن را پرداخت کنند و در اولویت بالاتری جهت تحویل خودرو قرار بگیرند.اگر ما میانگین قیمت هر خودرو را 250 میلیون تومان در نظر بگیریم. به عدد 450 هزار میلیارد تومان می رسیم. که با دلار 45 هزار تومنی.معادل مبلغی حدود 10 میلیارد دلار میشود.( تقریبا به اندازه کل ارزش شرکت هیوندای،که در سال 2022 چهار ملیون دستگاه خودرو تولید کرده است.)

صنعت خودرو در کشور ما همواره جزو صنایع انحصاری بوده، و دولت اصلی ترین بازیگر آن است. وضعیت این صنعت وابستگی زیادی به سیاست اقتصادی دولت در سال 1402 دارد.که فعلا به شکل فریز کردن نقدینگی در حال انجام است.

به نظر میرسد در کوتاه مدت عدم توافق و افزایش قیمت بنزین تنها عواملی است که می تواند موجب تغییر شیب قیمت ها شود.در چند هفته اخیر اخبار ضد ونقیضی در مورد افزایش قیمت بنزین شنیده می شود. افزایش قیمتی که میتواند آتشی مثل آبان ماه 98 را به پا کند،به همین دلیل سیاست گذار هر تصمیمی در این رابطه را با احتیاط به پیش میبرد. با توجه به درپیش بودن انتخابات مجلس در 11 اسفند 1402 افزایش قیمت بنزین دور از ذهن به نظر میرسد.و با در نظر گرفتن سابقه ی برجام،روند مذاکرات طولانی مدت خواهد بود. بنابراین با اطلاعاتی که فعلا داریم بازار خودرو تا پایان 1402 شاهد افزایش آنچنانی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *